HansP
Member Since: 29 Dec 2010
Location: somewhere in the middle
Posts: 46
|
Ervaringen met chiptuning in Nederland |
|
Ik hoor meer en meer rijders van verschillende merken over de voordelen van chiptuning van. met name, diesels. Enkele genoemde voordelen zijn een vlottere acceleratie, vlottere tussenaccelaratie, hogere topsnelheid en een gunstiger brandstofverbruik.
Nu zou ik dat an sich ook wel willen overwegen maar ben op zoek naar ervaringen van landrovers.
Wie heeft hiermee ervaring en wat zijn volgens jullie de aangewezen bedrijven hiervoor in Nederland?
Alvast bedankt voor de reacties.
|
4th Jan 2011 1:08 pm |
|
|
bigdutchy
Member Since: 27 Nov 2010
Location: castricum
Posts: 7
|
Hans,
Heb een 130 uit 2007 en een disco 3 uit 2009.
Bij beide landrovers is het motormanagement aangepast en ben erg tevreden over de verbeterde prestaties.
130 is gedaan bij daams in bergeijk. Kost rond de 650 euro. Van 122 naar 170 pk. Ik zou er alleen misschien voor kiezen om een grotere intercooler te plaatsen want bij mij is al 2 x het spruitstuk te warm geworden en kromgetrokken. De motor maakt dan een fluitend geluid door lekkage bij spruitstuk. Moet wel eerlijk zeggen dat dit komt door te lang hard te rijden op de lange stukken... op het strand merk ik wel de extra power met trekken van aanhanger of vervoeren zware last.
De disco heb ik net gekocht en gaat van 190 naar 235 pk en een max snelheid van rond de 200 km / uur. Heb nog niet zo hard gereden en weet ook niet hoe een standaard disco rijdt dus kan ik weinig overzeggen. Dit is gedaan door een bedrijf uit ede :digitune chiptuning. Ik vindt de auto erg snel accelereren voor zo'n zware bak... Weet wel dat hij nu 1 op 9 rijdt, met af en toe stevig optrekken en doorrijden Zeg maar.. linkje:
http://www.digitune.nl/2006land-roverdis.tdv6190.htm
Ik zou bellen met daams 4 x 4 zij weten waar ze over praten en kunnen je goed adviseren!
Succes ermee en keep us posted!
Groet erik
|
4th Jan 2011 1:28 pm |
|
|
countrywide
Member Since: 16 Sep 2007
Location: UK
Posts: 6019
|
Try the BAS box, you can then change the program between tuned and standard via OBD box. The box also reads fault codes etc.
The maps are custom made, so you upload and send your map to Pete at BAS and he sends you a tuned map. Both standard and tuned maps are on the programmer. To change you simply connect to OBD connector and choose which map to program into ECU.
|
4th Jan 2011 1:34 pm |
|
|
Renton
Member Since: 13 Jan 2009
Location: Somewhere in the middle
Posts: 1718
|
Ik denk niet dat je het voor het verbruik moet doen Hans. Met een chiptune rijdt de Disco gewoon een stuk soepeler.
Waarom zou je het niet via een van de sponsors op de D3 site doen? BAS en Alive hebben een schat aan ervaring met het tunen van de D3. Je krijgt een mooi kastje zodat je de oude configuratie altijd weer kan uploaden en ook eventueel toekomstige auto's eenvoudig kan tunen. CLUB ILLEGAL CAR WASHERS
|
4th Jan 2011 1:36 pm |
|
|
mees
Member Since: 21 Oct 2009
Location: bru
Posts: 20
|
ja inderdaad neem de BAS box. Ik ben er erg tevreden over; 38 pk meer en 90 nm extra. Auto loopt bezonder mooi en soepel.
|
4th Jan 2011 8:48 pm |
|
|
disco_doozle
Member Since: 03 Nov 2007
Location: Bree
Posts: 447
|
BAS Remap
Prima kerel
perfecte service
makkelijk in gebruik.....je laad de soft op en af wanner je wil
je kan later de box apart verder verkopen en je disco mooi standaard zetten voor de volgende...
en het rijdt zaaaaaaalig.....
Ik heb Pete een normale tuning laten doen, dus niet het meeste van het meeste er gehaald en ban super tevreden.
Ik zou niet meer zonder willen.
No question about it....Pete Bell van BAS is you man !!! Disco 3 TDV6 Aut. 7 seat, Zambezi silver, Privacy glass, Rosen A9 DVD, Tow-kit, K&N airfilter, Frontrunner Windcheetah + 4xHella Comet 550, tailgate ladder, 5 breaklights , Performance BB6 17" + Duratracs 256/70R17, RLD Skid-plate, Traxide second battery setup, Lightguards, BAS EGR's blank kit, BAS Silicone hose, Black bonnet decal,
|
4th Jan 2011 8:50 pm |
|
|
JensV
Member Since: 22 Jun 2010
Location: Aalst
Posts: 68
|
Hoe werkt dit dan? Als een soort powerbox?
Maakt dit zoveel verschil met een manuele?
|
5th Jan 2011 12:18 pm |
|
|
HansP
Member Since: 29 Dec 2010
Location: somewhere in the middle
Posts: 46
|
Dank voor jullie reacties.
Wat ik zo lees op deze site is het klaarblijkelijk gewoon een goed idee om te doen.
Ik heb Pete, Digitune, Daams en Beek een email gezonden met enkele vragen en de bijbehorende kosten en zal dan besluiten of en waar ik het doe.
De BAS remap klinkt erg goed maar ik ben op technisch vlak niet erg vaardig en ben dan toch altijd een beetje huiverig om dingen zelf te moeten doen waar ik geen verstand van heb. Hopelijk kan Pete die huiverigheid bij me wegnemen want ik heb noch de tijd noch de zin om daarvoor naar zijn werkplaats te moeten rijden.
Ik hou jullie op de hoogte.
|
5th Jan 2011 12:29 pm |
|
|
countrywide
Member Since: 16 Sep 2007
Location: UK
Posts: 6019
|
Don't worry it's easy to use the BAS box, plus also if you get a software update done by Land Rover it can wipe a remap. With the BAS box you can avoid this happening.
It really is plug and play.
Did you tell Pete you were a member on here as he may offer discounts.
|
5th Jan 2011 1:06 pm |
|
|
HansP
Member Since: 29 Dec 2010
Location: somewhere in the middle
Posts: 46
|
Indeed I wrote him that I came from this forum.
I can't wait to receive Pete's reaction!
|
5th Jan 2011 1:19 pm |
|
|
Renton
Member Since: 13 Jan 2009
Location: Somewhere in the middle
Posts: 1718
|
JensV wrote:Hoe werkt dit dan? Als een soort powerbox?
Maakt dit zoveel verschil met een manuele?
Dit is een tuning van de motor managment software. De ECU wordt herschreven.
Een powerbox regelt/verhoogt alleen de injectiedruk. CLUB ILLEGAL CAR WASHERS
|
5th Jan 2011 1:43 pm |
|
|
katana
Member Since: 28 Apr 2010
Location: Luxembourg
Posts: 36
|
Quote:Weet wel dat hij nu 1 op 9 rijdt, met af en toe stevig optrekken en doorrijden
Dus met tuning rijd je zuiniger?
Haal bij lange na niet 1 op 9 met een rustige rijstijl, ongetuned. Discovery 3 TDV6 HSE java black (in Europe)
Discovery 2 TD5 HSE java black (in Africa)
|
5th Jan 2011 11:30 pm |
|
|
bigdutchy
Member Since: 27 Nov 2010
Location: castricum
Posts: 7
|
moet toch even corrigeren mijn eerdere verhaal. heb mijn twijfels of hij echt daadwerkelijk getuned is...
ik ben op de duitse autobahn niet verder gekomen als 185 echte gps km/uur. met stevig rijden gaat het verbruik toch richting de 600 km op 80 liter diesel...
verder helemaal happy met deze disco 3 maar wilde dit toch even melden.
wat is de topsnelheid met de bas remap?
groet erik
|
25th Jan 2011 7:31 am |
|
|
Dan_NL
Member Since: 19 Sep 2010
Location: world
Posts: 1213
|
Ik heb nog wat maanden garantie, dus nu ga ik niets tunen. Qua vermogen heb ik niet zo'n interesse ; ik rij meestal niet harder dan 130km/u . [Zo heb ik met 5 personen naar/in/van de UK via Calais 1:11,5 gereden ; nok volle tank, 922kM en weer afvullen tot het randje.... De verbuiksmeter is ongeveer 10% optimistischer]. Daar zaten véél snelweg km's met max 110kmh bij. In de zomer ga ik naar de Algarve, totaal denk ik 8000kM.Wat ik belangrijk vind is een [nog] lager verbruik. Is dit haalbaar met een 're-map' [BAS box]? Wat is het minimale verbruik haalbaar op de snelweg bij ca. 110-130km/u ?
|
25th Jan 2011 7:12 pm |
|
|
Dan_NL
Member Since: 19 Sep 2010
Location: world
Posts: 1213
|
Mijn TUNEX remap zit er nu een week op. Begin er een beetje aan te wennen en durf het nu ook te gebruiken...
Het hele verhaal staat hier : http://www.disco3.co.uk/forum/topic65208-15.html ''
|
10th May 2011 11:42 pm |
|
|