Advertise on DISCO4.COM
Forum · Gallery · Wiki · Shop · Sponsors
DISCO4.COM > Dutch

Transmissie olie verversen
Post Reply  Down to end
Page 1 of 3 123>
dickkruijt
 


Member Since: 23 Mar 2011
Location: Nieuwegein
Posts: 29

Netherlands 2005 Discovery 3 TDV6 HSE Auto Buckingham BlueDiscovery 3
Transmissie olie verversen

Mijn D3 automaat heeft ca 250.000 km gelopen.
Tijd voor verse transmissie olie.
Is voorzover ik kan nagaan nog niet eerder gedaan.

Wie heeft hier ervaring mee?

Dealer (UAB) vraagt er € 800 voor.
Of kan ik beter naar een specialist als bijv. Autrans gaan?

Is het zinvol of zinloos om direct voor de olie verversing een nieuwe radiateur te monteren om doorslag van koelwater in oliekoeler te voorkomen wat risico van versnellingsbak/tussenbak problemen schijnt op te leveren.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Groet, Dick
 Disco 3 TDV6 HSE 2005
- Bell FBH remote controller
- RLD rock sliders
- RLD steering guard
- RLD hidden winch mount
- Faultmate extreme
- BAS remap ECU
Series III 88" p.u. De Hulk 1975 offroader
- 5 speed LT77
- Disco 1.2 transfer box
- Ltd slip diff front & rear
- rear HD axles
- roll cage
- front & rear/top winch 
 
Post #89774215th Feb 2012 11:36 pm
View user's profile Send private message View poster's gallery Reply with quote
HansP
 


Member Since: 29 Dec 2010
Location: somewhere in the middle
Posts: 46

Netherlands 2006 Discovery 3 TDV6 HSE Auto Java BlackDiscovery 3

Beste Dick,

Toevallig heb ik bij de mijne ook onderhoud laten doen bij UAB.
Bij mij gaven ze aan dat de automaat zo rond de 200.000/ 250.000 km wel eens wat slijtage kan vertonen en dat ze levensduur verlengt word door tussentijds eens de automaatbak olie te verversen. Wat ik dus op hun advies vorig jaar maar gedaan heb rond 120.000 km.
Nu ik jouw verhaal lees met 250.000 km vraag ik me af of het wel nodig was of dat het voor hen een mooie omzetmaker was.
Maar ja het is nu eenmaal als gedaan en slechter zal hij er niet van worden.

Volledigheidshalve heb ik de factuur er eens voor je bij gepakt van een bezoek waarin ze een aantal zaken hebben opgepakt waaronder de automaatbak olie en bij mij kostte dat €502,32 ex BTW voor automaatbak olie verversen inclusief filter, oliecarter versnellingsbakolie en 2 "o" ringen.
Misschien is de voor jou genoemde €800,- dan wat aan de hoge kant?

Autrans ken ik niet dus advies daarin kan ik je niet geven.
  
Post #89778316th Feb 2012 8:01 am
View user's profile Send private message View poster's gallery Reply with quote
dickkruijt
 


Member Since: 23 Mar 2011
Location: Nieuwegein
Posts: 29

Netherlands 2005 Discovery 3 TDV6 HSE Auto Buckingham BlueDiscovery 3

Hoi Hans,

Kijk dat is nou interessante informatie. Ga ik dankzij dit forum hopelijk toch een paar honderd Eur besparen Wink
Dank hiervoor!

Ik hoop dat er nog iemand ervaringen heeft met anderen en iets kan roepen over de radiateur.

Groet, Dick
 Disco 3 TDV6 HSE 2005
- Bell FBH remote controller
- RLD rock sliders
- RLD steering guard
- RLD hidden winch mount
- Faultmate extreme
- BAS remap ECU
Series III 88" p.u. De Hulk 1975 offroader
- 5 speed LT77
- Disco 1.2 transfer box
- Ltd slip diff front & rear
- rear HD axles
- roll cage
- front & rear/top winch 
 
Post #89778516th Feb 2012 8:07 am
View user's profile Send private message View poster's gallery Reply with quote
wvlenthe
 


Member Since: 07 Jan 2009
Location: Arnhem
Posts: 1967

Netherlands 2005 Discovery 3 4.4 V8 HSE Auto Zermatt SilverDiscovery 3

Hallo Dick,

ik zie dit topic nu pas, heb je al een beslissing genomen over de radiateur?
Er is een behoorlijke discussie over, onder meer gevoerd door NL_Dan (of was het DAN_NL).
Feit is dat tegen de tijd dat je symptomen merkt, het al te laat *kan* zijn en dan is niet je tussenbak maar je koppelomvormer naar z'n grootje.

Een nieuwe radiateur kost adviesprijs 276 euro incl btw. Als je je auto nog lang wilt rijden en alles wilt voorkomen, is dat in verhouding geen grote investering. Voor de duidelijkheid: ik heb 125K op de klok staan en heb de radiateur niet vervangen. Als je meer info en argumenten wilt, stuur Dan een berichtje.

Ik heb overigens ook de versnellingsbakolie vervangen omdat die verbrand rook bij ongeveer 100.000 km. De dealer heeft mij daarvoor vorig jaar voor de zomer een offerte van 476 euro gemaakt, inclusief het liften van de motor, nieuw filter, olie en arbeidsloon.

groet, Wljo
 D3 V8 HSE Auto in Zermatt silver - driveway version gone but not forgotten, only the living room cupboard version remains  
Post #91265221st Mar 2012 7:53 pm
View user's profile Send private message View poster's gallery Reply with quote
dickkruijt
 


Member Since: 23 Mar 2011
Location: Nieuwegein
Posts: 29

Netherlands 2005 Discovery 3 TDV6 HSE Auto Buckingham BlueDiscovery 3

Hoi Wiljo,

Dank voor je reply.
Ik ga binnenkort de olie even laten testen op glycol.
Dan weet ik in ieder geval of er al sprake is van ellende.
In beide gevallen gaat er een nieuwe radiateur in (ook als er niets aan de hand is).

Ik zal Dan ook even info.

Hartelijke groet, Dick
 Disco 3 TDV6 HSE 2005
- Bell FBH remote controller
- RLD rock sliders
- RLD steering guard
- RLD hidden winch mount
- Faultmate extreme
- BAS remap ECU
Series III 88" p.u. De Hulk 1975 offroader
- 5 speed LT77
- Disco 1.2 transfer box
- Ltd slip diff front & rear
- rear HD axles
- roll cage
- front & rear/top winch 
 
Post #91266221st Mar 2012 8:25 pm
View user's profile Send private message View poster's gallery Reply with quote
wvlenthe
 


Member Since: 07 Jan 2009
Location: Arnhem
Posts: 1967

Netherlands 2005 Discovery 3 4.4 V8 HSE Auto Zermatt SilverDiscovery 3

Dick,

Vraag je dealer om een radiateur en niet de radiator assembly. Dat is de versie inclusief alle slangen, beugels, ringetjes en dingetjes en die kost 400 euro meer.

Je kunt 'm bij TLO bestellen maar dan moet je nog iemand vinden die 'm erop schroeft Wink

Wiljo
 D3 V8 HSE Auto in Zermatt silver - driveway version gone but not forgotten, only the living room cupboard version remains  
Post #91266421st Mar 2012 8:27 pm
View user's profile Send private message View poster's gallery Reply with quote
dickkruijt
 


Member Since: 23 Mar 2011
Location: Nieuwegein
Posts: 29

Netherlands 2005 Discovery 3 TDV6 HSE Auto Buckingham BlueDiscovery 3

Ha, goede tip Wiljo, bedankt!

Overigens zelf schroeven moet toch niet zo heel moeilijk zijn?

Groet, Dick
 Disco 3 TDV6 HSE 2005
- Bell FBH remote controller
- RLD rock sliders
- RLD steering guard
- RLD hidden winch mount
- Faultmate extreme
- BAS remap ECU
Series III 88" p.u. De Hulk 1975 offroader
- 5 speed LT77
- Disco 1.2 transfer box
- Ltd slip diff front & rear
- rear HD axles
- roll cage
- front & rear/top winch 
 
Post #91267221st Mar 2012 8:39 pm
View user's profile Send private message View poster's gallery Reply with quote
wvlenthe
 


Member Since: 07 Jan 2009
Location: Arnhem
Posts: 1967

Netherlands 2005 Discovery 3 4.4 V8 HSE Auto Zermatt SilverDiscovery 3

dickkruijt wrote:
Ha, goede tip Wiljo, bedankt!

Overigens zelf schroeven moet toch niet zo heel moeilijk zijn?

Groet, Dick

Schroeven vast niet... Ik vraag nog hulp bij het monteren van m'n winterbanden dus ik denk niet dat ik maatgevend ben. Tussen mijn broertje en mijzelf zijn de linker- en rechterhanden verdeeld. Ik heb de linker gekregen. Rolling with laughter

Wiljo
 D3 V8 HSE Auto in Zermatt silver - driveway version gone but not forgotten, only the living room cupboard version remains  
Post #91278522nd Mar 2012 7:38 am
View user's profile Send private message View poster's gallery Reply with quote
dickkruijt
 


Member Since: 23 Mar 2011
Location: Nieuwegein
Posts: 29

Netherlands 2005 Discovery 3 TDV6 HSE Auto Buckingham BlueDiscovery 3

Helaas, helaas,

De TC (of bak) is terziele. Had de bekende verschijnselen in Frankrijk, helling op, met de caravan erachter.
Vibrerende toeren zo rond de 2.000 toeren. Meer geluid (sonoor) uit de bak. En uiteindelijk helling op heel veel slip. Ook met command shift. Moest bijna meesteppen Wink
Auto = gerepatrieerd.

Dealer in NL zei dat ze dachten dat het de bak en niet de TC was. Maar ze hebben de symptomen dan ook niet kunnen vaststellen.
Voor 2nd opinion is auto naar Autrans gebracht (voorstel dealer).
Nog geen feedback ontvangen.
Wel gevraagd om meteen de glycol test te doen.

Wie heeft ervaring in deze met Autrans?
Ik begrijp dat ze wel goed zijn, maar wellicht ook (te) prijzig?

Als glycol lekt dan moet er ook een nieuwe radiateur in.
Ik hoop dat ik er met een TC vanaf kom.
UAB vertelde dat een bak 4.150 kost ex BTW (en dat zal dan nog wel ex arbeidsloon zijn).

Hoor graag jullie bevindingen.
M.n. ook op de vraag of je weer een gewone rad moet monteren of beter voor een losse oliekoeler kan gaan. En het vraagstuk van luchtkoeling/fan koeling.

Hartelijke groet, Dick
 Disco 3 TDV6 HSE 2005
- Bell FBH remote controller
- RLD rock sliders
- RLD steering guard
- RLD hidden winch mount
- Faultmate extreme
- BAS remap ECU
Series III 88" p.u. De Hulk 1975 offroader
- 5 speed LT77
- Disco 1.2 transfer box
- Ltd slip diff front & rear
- rear HD axles
- roll cage
- front & rear/top winch 
 
Post #93405621st May 2012 8:31 pm
View user's profile Send private message View poster's gallery Reply with quote
Renton
 


Member Since: 13 Jan 2009
Location: Somewhere in the middle
Posts: 1718

2005 Discovery 3 TDV6 HSE Auto Java BlackDiscovery 3

Hoi Dick,

Spijtig om the horen.
Zoals Wiljo al zei, zorg er in ieder geval voor dat ze de olie op Glycol testen! Anders gaat je nieuwe bak ook weer stuk.

ZF transmissies (de fabrikanr van de automaat) adviseert om het bij een van deze leden te doen http://www.vnts.org/?pagina=Leden

Ik heb ten tijde van mijn problemen ook met Autrans gesproken en hun prijzen voor een gereviseerde bak zijn redelijk (iets van €2200 wat ik mij meen te herinneren). LR NL laat ook hun bakken daar reviseren.

Een ruilbak van LR UK (via Nick/TLO) komt op 2528 pond, excl vracht en montage. Radiator is 147 pond.

Groet,
Pascal
 CLUB ILLEGAL CAR WASHERS  
Post #93407821st May 2012 9:20 pm
View user's profile Send private message View poster's gallery Reply with quote
dickkruijt
 


Member Since: 23 Mar 2011
Location: Nieuwegein
Posts: 29

Netherlands 2005 Discovery 3 TDV6 HSE Auto Buckingham BlueDiscovery 3

Heb de auto weer gerepareerd terug. Autrans heeft een bak-TC revisie gedaan. Kostte 4.100 incl BTW en arbeidsloon.
Er was geen sprake van een glycol besmetting volgens Autrans.
Desondanks ga ik er toch een nieuwe rad inzetten. Voorkomen is beter dan genezen.

Dank voor jullie hulp!

Groet, Dick
 Disco 3 TDV6 HSE 2005
- Bell FBH remote controller
- RLD rock sliders
- RLD steering guard
- RLD hidden winch mount
- Faultmate extreme
- BAS remap ECU
Series III 88" p.u. De Hulk 1975 offroader
- 5 speed LT77
- Disco 1.2 transfer box
- Ltd slip diff front & rear
- rear HD axles
- roll cage
- front & rear/top winch 
 
Post #93563726th May 2012 9:37 pm
View user's profile Send private message View poster's gallery Reply with quote
wvlenthe
 


Member Since: 07 Jan 2009
Location: Arnhem
Posts: 1967

Netherlands 2005 Discovery 3 4.4 V8 HSE Auto Zermatt SilverDiscovery 3

Hoi Dick,

Ik neem aan dat alles nu weer prima is... Heb je een nieuwe bak/TC overwogen? Wat waren daarvan de kosten?

Wel een boel centen zeg!
Ik denk dat je gelijk hebt betreffende de rad, de kosten wegen niet op tegen het risico nu je al zoveel uitgegeven hebt.

Groeten,

Wiljo
 D3 V8 HSE Auto in Zermatt silver - driveway version gone but not forgotten, only the living room cupboard version remains  
Post #93594828th May 2012 9:37 am
View user's profile Send private message View poster's gallery Reply with quote
dickkruijt
 


Member Since: 23 Mar 2011
Location: Nieuwegein
Posts: 29

Netherlands 2005 Discovery 3 TDV6 HSE Auto Buckingham BlueDiscovery 3

Hoi Wiljo,

Neen een nieuwe bak was niet verkrijgbaar volgens Autrans. Weet ook niet wat die zou moeten kosten.
De rad alleen (dus niet de assy) konden ze niet vinden in de onderdelenlijst.
Maar boden wel aan dat als ik die zelf ergens op de kop tik ze hem er voor me inzetten.
Ze konden alleen een losse rad vinden maar die zou dan weer niet de transmissiekoeler bevatten.
Dus nog even verder kijken.

Auto rijdt nu wel lekker.

Groet, Dick
 Disco 3 TDV6 HSE 2005
- Bell FBH remote controller
- RLD rock sliders
- RLD steering guard
- RLD hidden winch mount
- Faultmate extreme
- BAS remap ECU
Series III 88" p.u. De Hulk 1975 offroader
- 5 speed LT77
- Disco 1.2 transfer box
- Ltd slip diff front & rear
- rear HD axles
- roll cage
- front & rear/top winch 
 
Post #93607828th May 2012 3:06 pm
View user's profile Send private message View poster's gallery Reply with quote
wvlenthe
 


Member Since: 07 Jan 2009
Location: Arnhem
Posts: 1967

Netherlands 2005 Discovery 3 4.4 V8 HSE Auto Zermatt SilverDiscovery 3

Heb je TLO hier op het forum geprobeerd? Als het bestaat, kan hij het leveren.
 D3 V8 HSE Auto in Zermatt silver - driveway version gone but not forgotten, only the living room cupboard version remains  
Post #93608328th May 2012 3:21 pm
View user's profile Send private message View poster's gallery Reply with quote
Hess
 


Member Since: 07 Mar 2011
Location: Highlands
Posts: 1533

Scotland 2005 Discovery 3 TDV6 HSE Auto Adriatic BlueDiscovery 3

Goh, wat een geld man... wist niet dat dat zo veel zou kosten Shocked
  
Post #93608728th May 2012 3:30 pm
View user's profile Send private message View poster's gallery Reply with quote
Display posts from the last:  
Post Reply Back to top
Page 1 of 3 123>
Jump to:  
Previous Topic | Next Topic >


Posting Rules
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum



DISCO4.COM Copyright © 2004-2024 Futuranet Ltd & Martin Lewis
DISCO3.CO.UK RSS Feed - All Forums

DISCO4.COM is independent and not affiliated to Land Rover.
Switch to Mobile Site